Έλλειψη βιταμίνης D

28

JAN 2019

Άρθρο

BITAMINH D

Η βιταμίνη D είναι μία λιποδιαλυτή βιταμίνη της οποίας το μεγαλύτερο ποσοστό που απαιτείται καθημερινά σχηματίζεται στο δέρμα κατά την έκθεσή μας στον ήλιο. Κατά συνέπεια τα επίπεδα βιταμίνης D εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ικανότητα του δέρματος να παράγει την βιταμίνη όταν είμαστε εκτεθειμένοι στον ήλιο. Όσο πιο σκούρο είναι το δέρμα τόσο χαμηλότερη είναι η φυσική παραγωγή βιταμίνης D, καθώς η μελανίνη του δέρματος παρέχει μεγαλύτερη προστασία από τις υπεριώδεις ακτίνες. Αυτό σημαίνει ότι οι σκουρόχρωμοι πρέπει να περνούν περισσότερο χρόνο στον ήλιο από τους ανοιχτόχρωμους για να συνθέσουν επαρκή ποσότητα.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει σαν αποτέλεσμα, σύμφωνα με νεότερα δεδομένα, περίπου το 50% του πληθυσμού της γης να έχει σαφή έλλειψη βιταμίνης D.
Σε αυτούς που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο ανεπάρκειας περιλαμβάνονται ηλικιωμένοι που είναι κλεισμένοι στο σπίτι ή διαμένουν σε οίκους ευγηρίας ή κλινικές χρονίων πασχόντων καθώς και υπάλληλοι γραφείου που εργάζονται πολλές ώρες σε κλειστούς χώρους. Η βιταμίνη D είναι σημαντική για την υγεία του ανοσοποιητικού συστήματος. Χωρίς επαρκείς ποσότητες τα κύτταρα του ανοσοποιητικού δεν λειτουργούν αποτελεσματικά κι έτσι γινόμαστε επιρρεπείς σε σε λοιμώξεις.Επίσης, έχει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων σεροτονίνης στον εγκέφαλο. Η τελευταία αποτελεί έναν νευροδιαβιβαστή που είναι απαραίτητος στη ρύθμιση της διάθεσης και η έλλειψή του έχει συσχετιστεί με κατάθλιψη..


Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για τη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια. Από σχετική μελέτη φάνηκε ότι η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D βελτίωσε σημαντικά τα επίπεδα κόπωσης. Επιπλέον είναι απαραίτητη για τη ρύθμιση των επιπέδων ασβεστίου και φωσφορικών αλάτων στον οργανισμό κι έτσι διαδραματίζει βασικό ρόλο στη λειτουργία του μυοσκελετικού συστήματος. Τα κατάλληλα επίπεδα βοηθούν στην απομάκρυνση του κινδύνου οστεομαλακίας και οστεοπόρωσης. Αντίθετα η έλλειψη βιταμίνης D στους ηλικιωμένους αυξάνει τον κίνδυνο καταγμάτων.Μακροπρόθεσμα η έλλειψη βιταμίνης Dαυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων και κακοήθειας.

Οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να έχουν επαρκή επίπεδα βιταμίνης D αν εκτίθενται σε ηλιακό φως περίπου είκοσι λεπτά την ημέρα με ακάλυπτα τα χέρια ή τα κάτω άκρα κατά τη διάρκεια της άνοιξης και τους καλοκαιρινούς μήνες. Επίσης βοηθά η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε βιταμίνη D. Τέτοιες είναι τα λιπαρά ψάρια, π.χ .σολομός, σκουμπρί, τόνος, οι κρόκοι των αυγών, το τυρί, το συκώτι ή τρόφιμα εμπλουτισμένα με βιταμίνη D, όπως δημητριακά και γαλακτοκομικά προϊόντα.
Η έλλειψη βιταμίνης D εκτιμάται με μέτρηση της 25(ΟΗ)D στο αίμα.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει σαν αποτέλεσμα, σύμφωνα με νεότερα δεδομένα, περίπου το 50% του πληθυσμού της γης να έχει σαφή έλλειψη βιταμίνης D..

Smiley face